Zo kijkt een beveiliger

Psychologie Magazine introduceerde een nieuw item: “Zo kijkt de…”
Aan mij de eer om de eerste expert te zijn voor een interview en een praktijkvoorbeeld.

‘Een surveillant moet vooral objectief waarnemen,’ zegt bedrijfsrechercheur en trainer Rogier Nebbeling. ‘Maar daartoe is een mens helemaal niet goed uitgerust. Onze hersenen maken bijvoorbeeld overal al gauw even patroon van.’ En daar is Nebbeling op gebrand, want ziet hij wel wat hij ziet? ‘In je hoofd maak je van een paar mensen op korte afstand van elkaar meteen een groep. Ze horen bij elkaar, want ze staan dicht bij elkaar: “dichtheid” heet dat in de Gestaltpsychologie. Handig om snel waar te nemen, maar een valkuil voor beveiligers. Want hoort die ene jongen wel echt bij die groep? Of staat hij ertussen met een plan?’

Nog zo’n valkuil uit de psychologie is selectieve waarneming. Elke goed getrainde surveillant is zich bewust van het ‘gorilla-effect’ – dat opdoemde in een experiment waarbij mensen die het aantal keer overgooien van een bal moesten tellen, en daardoor helemaal bleken te missen dat er een gorilla door het beeld liep. Nebbeling: ‘Ben ik te veel gefocust op een jongen die verdacht gedrag vertoont, dan kan ik weleens missen dat zijn handlanger de gerolde portemonnee al lang heeft overgepakt.’

Naast het waarnemen van gedrag moet een toezichthouder zich steeds afvragen: wat kunnen hier de volgende stappen zijn? ‘Een scannend hoofd, dat zegt op zich nog niks. Maar gaat deze persoon vervolgens heel dicht bij iemand staan op de roltrap, dan zitten we er bovenop. Een roltrap heet niet voor niets een rol-trap.’

Het artikel uit Psychologie Magazine

Hoe goed neemt u waar? Ziet u wie de dader(s) is/zijn in deze clip?

Delen wordt gewaardeerd:

Has one comment to “Zo kijkt een beveiliger”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Wat een interessant artikel. leuk item ook van Psychologie Magazine!

Write a Reply or Comment

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.